کاغذ تحریر
کاغذ تحریر
آوریل 17, 2022
کاغذ روزنامه
کاغذ روزنامه
آوریل 27, 2022
کاغذ تحریر
کاغذ تحریر
آوریل 17, 2022
کاغذ روزنامه
کاغذ روزنامه
آوریل 27, 2022
کاغذ و مقوای گلاسه
کاغذ و مقوای گلاسه ( کاغذ اندود شده) (Coated Paper)

کاغذ گلاسه یا coated paper، نوعی کاغذ دو رو با سطحی صاف و هموار و مقاومت زیاد است. این کاغذ به علت جذب یکنواخت جوهر در چاپ استفاده زیادی دارد. از نشاسته برای هموار شدن و جذب یکنواخت جوهر و پلاستیک برای ضد آب بودن آن در خمیر کاغذ استفاده می کنند. گلاسه مرغوب ترین نوع کاغذ است؛ هر چه گراماژ آن بالاتر باشد کیفیت چاپ روی آنها بهتر است.

در دو نوع مات و براق و به صورت یک رو و دو رو عرضه می شود و بیشتر برای چاپ کارهای نفیس، جلد مجلات، روزنامه، چاپ کارت ویزیت و … به مصرف می‌رسد. کاغذ گلاسه در سایز های ۱۰۰ در ۷۰ و ۶۰ در ۹۰ و سایزهای خاص و همین طور گراماژ های ۷۰-۸۰-۹۰-۱۰۰-۱۱۳-۱۱۸-۱۳۵-۱۴۸-۱۷۰-۲۰۰-۲۵۰-۲۸۰-۳۰۰-۳۵۰ تولید می شود. برندهای معروف در ایران: هانسل، شینهو، موریم، نیوکرون و نویا می باشد.

کاغذ دارای پوشش گلاسه و صاف (Art paper) از بهترین نوع کاغذهای اندود شده می باشد. این نوع کاغذ از پوشش بسیار قوی برخوردار بوده و معمولا سطح آن بسیار براق و صاف است.

بهترین نوع کاغذهای گلاسه با استفاده از دو توری و با دو نوبت اندود کردن با مواد معدنی و یا خاک چینی تهیه می شوند.

عملیات گلاسه کردن به طور جداگانه پس از تولید کاغذ بر روی آن انجام می شود، مرغوبیت کاغذ گلاسه را با توجه به کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن و همچنین مواد مصرفی در اندود کردن سطح آن و مقدار پرداخت انجام شده که به وسیله نوردهای مخصوص در مرحله پایانی بر روی آن انجام می شود، درجه بندی می کنند.

اغلب کاغذهای چاپ را با استفاده از خمیر شیمیایی و با کیفیت بسیار بالا تهیه می کنند که به کاغذهای گلاسه معروف هستند.

با توجه به افزایش روز افزون نشریات رنگی، صنعت کاغذسازی توجه خاصی نسبت به تولید کاغذ گلاسه ارزان قیمت دارد که برای چاپ افست مناسب می باشد و به همین منظور از خمیر مکانیکی نیز به عنوان بخشی از خمیر مصرفی در ساخت کاغذ گلاسه استفاده می شود.

اندود کردن و پرداخت کاغذ گلاسه با روش های مختلف صورت می گیرد، که ممکن است با استفاده از تجهیزات مخصوص که بر روی ماشین کاغذسازی وجود دارد انجام شود و یا این که با استفاده از ماشین جداگانه ای صورت گیرد.

مواد پوششی یا کوتینگ (Coating) را با استفاده از نورد و تیغه های مخصوص که در موقع حرکت کاغذ رول با آن تماس پیدا می کند، انجام می دهند. ضخامت و صافی مواد به وسیله نوردها کنترل می شود و یک تیغه استیل و یا تیغه مجهز به باد، با وارد آوردن هوای تحت فشار بر روی عرض کاغذ، عمل کوتینگ را انجام می دهد.

در بعضی موارد از ترکیب هر دو روش برای گلاسه کردن کاغذ استفاده می شود. کاغذ گلاسه را نیز مثل کاغذهای معمولی با استفاده از نوردهای کلندر (Calendar) در ماشین کاغذسازی و یا با استفاده از ماشین جداگانه پرداخت می کنند، که این عملیات بستگی به نوع استفاده و درجه مرغوبیت پرداخت دارد. کیفیت پرداخت کاغذ بر اساس نوع خمیر آن متفاوت است که می تواند از خمیر مکانیکی و یا شیمیایی ساخته شده باشد. از کاغذهای اندود شده، عمدتا برای چاپ مجله و دیگر موارد چاپ تصاویر رنگی و ترامه با کیفیت خوب استفاده می شود، کیفیت چاپ با این نوع کاغذ از کاغذ MF و SC بهتر است، اما قیمت آن نسبت به دو نوع ذکر شده گران تر می باشد.

آرمان ابتکار کیمیا
آرمان ابتکار کیمیا
گروه سرمایه گذاری آرمان ابتکار کیمیا تامین انواع کاغذ و مقوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *